Altermedia Vlaanderen
Altermedia Vlaanderen: In tijden van universeel bedrog is het vertellen van de waarheid een revolutionaire daad. (George Orwell)


Modern voedingspatroon maakt mensen depressief

January 18th, 2006 · Post your comment (No Comments)

Email This Post Print This Post

‘De Vlaming wordt almaar depressiever’. Het is maar één mediabericht
dat onderstreept dat we ons almaar vaker slecht in ons vel voelen.
En volgens The Observer wordt die golf van depressies deels
veroorzaakt door het moderne voedingspatroon.
Een Brits onderzoek zegt dat ons dieet chemische stoffen
ontbeert die noodzakelijk zijn om de geest gezond te houden.

De vetrijke voeding wordt in het onderzoek met de vinger gewezen.
Dat we weinig of geen groenten en fruit, vis of noten eten, maakt
namelijk dat de hersenen een tekort hebben aan noodzakelijke
vitaminen en voedingsstoffen. De hersenen hebben
een mengsel nodig van koolhydraten en essentiële
vetzuren plus vitamines en water.

Het moderne dieet bevat echter veel onverzadigde oliën
die ons brein niet de nodige ‘voeding’ geven. Daardoor wordt
de productie van aminozuren afgeremd, en die zijn belangrijk
voor onze psychologische gezondheid. Een van die aminozuren,
tryptophan, is verantwoordelijk voor de aanwezigheid van serotonine
en die dirigeert dan weer onze gevoelens van tevredenheid of angst
en speelt een rol in het beteugelen van depressies, aldus de onderzoekers.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (No Ratings Yet)
Loading ... Loading ...
Share/Bookmark



Tags: Gezondheid